De mooiste plekjes die ik dit jaar in Nederland bezocht

Bloeiende Zijpe

Het einde van het jaar is weer in zicht. Hoog tijd dus om terug te blikken. Naast mijn tripjes naar het buitenland, trok ik er in 2018 weer regelmatig op uit in eigen land. Daarom deel ik vandaag graag een overzicht van de mooiste plekken die ik afgelopen jaar in Nederland bezocht. Een mix van leuke steden en mooie natuurgebieden.

Scheveningen

De bestemming van mijn eerste dagje uit in 2018 was Scheveningen. De bekendste badplaats van Nederland bezocht ik al veel vaker, maar blijft toch favoriet. Er valt altijd wel iets nieuws te zien of te doen. Vooral de laatste jaren sinds de beroemde Pier een metamorfose heeft ondergaan. Zo draaide ik deze keer voor het eerst een paar rondjes in Europa’s enige reuzenrad boven zee. Gelukkig in een gesloten gondel, want buiten daalde de temperatuur tot onder het vriespunt. De warme chocolademelk na onze strandwandeling was dan ook meer dan welkom.

Amersfoort

Ook in Amersfoort dronk ik begin dit jaar warme chocolademelk om op te warmen van een stadswandeling bij winterse temperaturen. Ik kom wel vaker in Amersfoort, maar nooit eerder liep ik de fotoroute langs de highlights van de fotogenieke binnenstad. Met als niet te missen blikvanger natuurlijk de eeuwenoude Koppelpoort. Amersfoort is echt een leuke bestemming voor een weekendje weg in eigen land. Je kunt er goed winkelen en lekker eten, de Onze Lieve Vrouwetoren beklimmen voor een fantastisch uitzicht of genieten van een rondvaart.

Laag Holland

In april was ik op persreis in Laag Holland, een regio net boven Amsterdam. Het werd een weekend vol gave activiteiten, zoals RIB varen, suppen en een toertocht met een lelijk eendje door de Beemster. Ik ben echt een beetje verliefd geworden op Laag Holland, er zijn zoveel mooie plekjes. Oer-Hollandse landschappen met molens en bruggetjes worden er afgewisseld met schilderachtige dorpjes, zoals de Rijp en Monnickendam. Ik kom zeker nog eens terug. Lees ook:

De Bloeiende Zijpe

Eind april stonden de tulpenvelden weer volop in bloei. Traditiegetrouw maak ik elk jaar in deze periode een uitstapje naar een bollengebied in Nederland. Dit keer stond er een weekendje in de Kop van Noord-Holland in de agenda. Hier ligt namelijk het grootste aaneengesloten bloembollengebied ter wereld. Ik trotseerde weer en wind voor een fietstocht door bollenstreek Bloeiende Zijpe. Ondanks het grauwe weer genoot ik onderweg van een waar kleurenspektakel! Je leest er alles over in dit verslag.

Bloeiende Zijpe

Texel

Tijdens het pinksterweekend maakte ik voor het eerst kennis met Texel. Een lekker lang weekend, waarin we heel wat kilometers op de fiets aflegden. Tussendoor maakten we uiteraard de nodige tussenstops om lekkere streekproducten te proeven. Ook stapten we in Oudeschild aan boord van een echte Texelse viskotter om te gaan garnalen vissen op de Waddenzee. Een leuke ervaring tijdens een zeer geslaagd verblijf op Texel. Zeker voor herhaling vatbaar. Lees ook:

De Loosdrechtse Plassen en de Vecht

Inmiddels jaarlijkse vaste prik: een fietsweekend bij een vriendin in het Gooi- en Eemland. Met Eemnes als uitvalsbasis ontdekken we elk jaar weer de mooiste plekjes in de omgeving. Dit keer fietsten we naar Loosdrecht, waar we een rondvaart maakten over de Loosdrechtse Plassen en de Vecht. Super mooi, maar de volgende keer zou ik liever zelf een sloep huren om dit fantastische plassengebied te ontdekken.

De Vecht

Woerden en het Groene hart

In juni sliep ik samen met mijn moeder een nachtje in Woerden. De stad van kaas en Romeinen bleek een aangename verrassing. We struinden over de ambachtelijke Boerenkaasmarkt en beklommen de Pertrustoren voor een fenomenaal uitzicht. Ook sprongen we op de fiets voor een mooie route door het Groene Hart. Leukste tussenstop tijdens deze fietstocht was het fotogenieke stadje Oudewater. Ik schreef maar liefst drie artikelen over dit gezellige weekend:

Woerden

Limburg aan de Maas

Net als vorig jaar was ik ook deze zomer een midweek in Limburg. Vooraf waren we van plan om veel te gaan fietsen, maar dat liep toch even anders. Door de hittegolf was het namelijk veel te warm om lange afstanden af te leggen. Het alternatief? Leuke boottochtjes over de Maas! Zo stapten we aan boord van de Maashopper voor een retourtje Steyl – Arcen. Ook genoten we van een prachtige boottocht van Kessel naar Roermond, inclusief een rondje over de mooie Maasplassen. Een schitterend gebied, waar ik zelf ook graag nog een keer een bootje huren wil.

Lees ook: de mooiste plekjes in Limburg aan de Maas

Wijk bij Duurstede

Dit leuke vestingstadje in de provincie Utrecht bezocht ik dit jaar twee keer. De eerste keer maakte ik er een tussenstop tijdens een toertocht met een lelijk eendje vanaf Fort Vechten in Bunnik. De tweede keer bezocht ik het stadje tijdens Open Monumentendag. De uitgelezen kans om Kasteel Duurstede te bezichtigen en de toren van de Grote kerk te beklimmen voor een prachtig uitzicht over de Kromme Rijnstreek. Echt een aanrader!

De Utrechtse Heuvelrug

Ik woon aan de rand van Nationaal Park de Utrechtse Heuvelrug, dus hier kom ik regelmatig. Vooral in de herfst een geliefde plek om te fietsen of wandelen. Een van mijn favoriete plekken is uitkijktoren De Kaap in de Kaapse Bossen bij Doorn. Ook afgelopen herfst genoot ik hier weer vanaf 25 meter hoogte van een spectaculair uitzicht over de gekleurde bossen. Daarna bezocht ik voor het eerst Landgoed Huis Doorn, waar de Duitse ex-keizer Wilhelm II tot zijn dood in ballingschap woonde. Ook fietste ik voor het eerst langs de Pyramide van Austerlitz, die in 1804 door de soldaten van Napoleon gebouwd werd op het hoogste punt van de Utrechtse Heuvelrug. Bekijk ook eens mijn fotoserie: Herfst op de Utrechtse Heuvelrug.

Utrechtse Heuvelrug

Zwolle

Op een stralende herfstdag in november bezocht ik Zwolle. Eén van mijn laatste uitstapjes dit jaar in Nederland. Het was zeker niet mijn eerste bezoek aan de mooie Hanzestad, maar ik nam wel voor het eerst mijn camera mee om foto’s te maken van de historische binnenstad. Ik wandelde langs de gracht, bewonderde mooie rijksmonumenten, snuffelde tussen de boeken in de Broerenkerk en beklom de Peperbus voor een fantastisch uitzicht. Deze en nog meer tips lees je in: Een dagje Zwolle in 10 tips.

Welke mooie plekken bezocht jij dit jaar in Nederland? Leuke tips voor volgend jaar zijn welkom!

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met een externe partij.