Budget combitrip: Zadar en de Plitvice meren

Plitvice meren - Kroatie - Reisvlinder.nl

Toen ik ooit een foto van de Plitvice meren in Kroatië zag, was ik meteen verkocht! Dit kleurrijke natuurwonder werd dan ook meteen op mijn bucketlist bijgeschreven. Inmiddels heb ik de meren in het echt mogen bewonderen en vind ik dat ze een plekje op iedereens bucketlist verdienen.

In oktober 2010 wilde ik er graag even een paar dagen tussenuit. Het maakte me niet zoveel uit waar naartoe, als het maar goedkoop was en het liefst iets warmer en zonniger dan bij ons. Ik startte een zoektocht naar het goedkoopste vliegticket ten zuiden van Nederland. Het resultaat: een retourticket naar Zadar voor maar 65 euro. Koopje dus!

Er gingen alleen weinig belletjes rinkelen bij Zadar, maar na wat research kon ik me wel in deze bestemming vinden. Vooral toen ik erachter kwam dat Zadar maar op 1,5 uur rijden van de Plitvice meren ligt. Een ideale combitrip dus. Ik boekte voor drie nachten een hotel aan de kust net buiten het centrum van Zadar en huurde een auto. Totale kosten: €170,- per persoon.

Plitvice meren - Zadar Kroatie - Reisvlinder.nl

Zadar

Zadar is een havenstad aan de Adriatische Zee in de regio Noord-Dalmatië. Het historische centrum is autovrij en ligt op een schiereiland. Je bent dus nooit ver verwijderd van het water. Op onze aankomstdag slenteren we heerlijk door de smalle straatjes, over een lokaal marktje en door de winkelstraat met leuke boetiekjes. Uiteraard afgewisseld met een hapje en drankje op een van de vele gezellige terrasjes. Ik vond Zadar bijzonder sfeervol, maar wil ook graag de omgeving ontdekken.

Gelukkig hebben we een auto tot ons beschikking en toeren we de volgende dag lekker langs de kust. Onze eerste tussenstop is het oude vestingstadje Nin waar we de kleinste kathedraal ter wereld bezoeken. Daarna rijden we door naar het eilandje Pag dat door een brug verbonden is met het vasteland. Hier genieten we van adembenemende vergezichten. De middag sluiten we af met een lekker glas Kutjevo wijn op een terras in het mooie kustplaatsje Pakostane. Het was een heerlijke tocht, maar het mooiste moet nog komen. De volgende dag staat een bezoek aan de Plitvice meren op het programma.

Plitvice meren - Zadar Kroatie -

Plitvice meren

Vandaag zijn we vroeg uit de veren. De dag van ons langverwachte bezoek aan de Plitvice meren is eindelijk aangebroken. Een rit van ongeveer anderhalf uur brengt ons naar dit natuurspektakel. De afgelopen dagen hebben we aan de kust genoten van een zonnetje met een temperatuur van ongeveer 20 graden. Dat zit dus wel snor! Maar als we een kilometerslange tunnel uitrijden, hangt er ineens een dichte mist en geeft de thermometer een buitentemperatuur van slechts 9 graden aan. Dat is even slikken, want daar ben ik met mijn dunne vestje totaal niet op gekleed. Bij aankomst stap ik dan ook rillend als een rietje de auto uit. Op zoek naar warme kleding, bezoeken we eerst de souvenirshop voor de ingang. Even later loop ik de winkel uit als trotse eigenares van een lekker warm gestreept vest met het logo van de Plitvice meren. Laat de modepolitie het maar niet zien!

Plitvice meren - Zadar Kroatie - Reisvlinder.nl

Bij de ingang van het park blijkt dat je kunt kiezen uit zes verschillende wandelingen; variërend van een wandeling van 2 à 3 uur tot een wandeling van een hele dag. Wij kiezen voor een wandeling van 3 à 4 uur inclusief een boottochtje en een treinritje. Na een korte wandeling door het bos, komen we bij de eerste meren en watervallen aan. Wat een betoverende aanblik! (ondanks de dikke bewolking) Het park bestaat uit maar liefst 16 meren en 90 watervallen, dus we kijken onze ogen uit in dit kleurrijke landschap. Onze wandeling zetten we in alle rust voort over smalle paden, bruggetjes en vlonders langs de smaragdgroene meren en kletterende watervallen. Halverwege de wandeling steken we een meer over met een bootje en lunchen we in een restaurant aan het water.

Na deze rustpauze wandelen we omhoog waar we de meren en watervallen van bovenaf kunnen bewonderen. Het levert prachtige plaatjes op. En we hebben geluk, want deze tijd van het jaar is het lekker rustig in het park dus geen hordes toeristen die je foto’s verstoren. Ik kan nu nog meer schrijven over de schoonheid van deze bijna magische plek, maar foto’s zeggen natuurlijk meer dan duizend woorden. Bovendien moet je de Plitvice meren gewoon zelf gaan bekijken!

Praktische informatie & tips

Prijs: 55 kuna (jan-mrt, nov-dec), 110 kuna (apr-jun, sept-okt), 180 kuna (jul-aug).
Kijk voor actuele prijzen en openingstijden op de website van National Park Plitvice.

Beste reistijd
Je kunt de Plitvice meren het hele jaar door bezoeken. Ik zou het hoogseizoen (de zomermaanden) echter vermijden. Ik heb gehoord dat het dan erg druk is en het lijkt me geen pretje om in een file door het park te lopen. Wij waren er in de herfst (begin oktober) en dat is wat mij betreft een prima tijd om de Plitvice meren te bezoeken. Prachtig die kleurrijke herfstbomen! Overigens heb ik ook weleens schitterende foto’s gezien van de sprookjesachtige Plitvice meren in de winter als er sneeuw ligt en de watervallen bevroren zijn.

Do’s en don’ts
– Houd er rekening mee dat het in National Park Plitvice een stuk kouder is dan aan de kust. Neem dus een warme trui of jas mee.
– Trek comfortabele schoenen aan. Je moet namelijk trappen beklimmen en je loopt regelmatig over gladde vlonders. Vol verbazing zag ik in het park een meisje over die vlonders lopen met mega hoge naaldhakken. Onbegrijpelijk, ik was allang in het water gevallen.
– Je hoeft niet per se een van de zes wandelingen te kiezen. Je kunt natuurlijk ook je eigen koers bepalen. Verdwalen zul je niet zo snel, want er is genoeg bewegwijzering in het park.
– Neem alvast een voorproefje en maak een virtuele tour door het park.

Heb jij de Plitvice meren al op je bucketlist staan? Of ben je er al geweest?

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+1Pin on Pinterest1