Terugblik: 5 x dikke pech op reis

vakantie pech

Reizen is fantastisch! Maar het is natuurlijk niet alleen maar rozengeur en maneschijn. Soms gaan er dingen gruwelijk mis, ook dat hoort erbij. In mijn geval kan er tijdens een vakantie van alles mis gaan, omdat ik nogal een pechvogel ben. Of misschien wel een enorme kluns; hoe je het ook noemen wilt. Daarom speciaal vandaag op vrijdag de dertiende mijn top 5 van pechgevallen (of blunders) op reis.

Vliegtuig gemist

In 1999 ging ik voor het eerst met het vliegtuig op vakantie. Bestemming: Kreta. De heenreis verliep geheel naar wens en ook de vakantie zelf was een aaneenschakeling van heerlijke momenten. We hebben ultiem genoten van de zon, de zee en het lekkere eten. Helaas was het na een weekje weer tijd om huiswaarts te keren. Dat bleek echter makkelijker gezegd dan gedaan.

Ons vliegtuig zou om vijf uur ’s ochtends vertrekken en om half 3 zouden we opgehaald worden voor een transfer naar het vliegveld. We hadden besloten om tot die tijd wakker te blijven. Toch vond ik mijn bed op een gegeven moment aantrekkelijk genoeg om er even op te gaan liggen en blijkbaar had mijn reisgenoot hetzelfde idee. Op het moment dat ik weer wakker schoot, zag ik de wekker op half vijf staan. Lichtelijk in paniek en nog half slaapdronken liep ik naar de receptie van ons appartement, waar de eigenaar meteen de telefoon pakte om naar het vliegveld te bellen. Uiteraard tegen beter weten in, want de passagiers waren al aan het boarden. Ik heb toen maar meteen mijn moeder gebeld om te zeggen dat een welkomstcomité op Schiphol niet nodig was.

Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk vlogen we een dag later terug (voor 150 gulden) en mochten we een dagje gratis in het appartement verblijven. De lieve eigenaar van het appartement heeft ons zelfs in zijn oude pickup truck naar het vliegveld gebracht. Eind goed, al goed.

Vakantie pech - vliegtuig gemist

Dat is pech, al mijn spullen weg

Meer dan een decennium geleden ging ik met een vriendengroep op vakantie naar Bulgarije. Helaas viel het feest al snel in duigen. De eerste ochtend werd ik letterlijk en figuurlijk wakker met een enorme kater toen bleek dat al mijn waardevolle spullen gestolen waren. Natuurlijk heel erg vervelend, maar ook best eng. De spullen waren namelijk uit mijn hotelkamer gestolen, terwijl ik daar gewoon lag te slapen. Telefoon weg, camera weg, discman weg, cd’s weg, make-up weg, gastendoekjes weg. Alles was weg, behalve mijn pinpas en mijn paspoort. Deze had ik tot mijn grote opluchting goed verstopt. Gelukkig werd alles vergoed door mijn verzekering, maar het was toch een domper op de feestvreugde. En ik kan je vertellen dat een lange middag wachten op een groezelig politiebureau geen pretje is als je ook lekker met een cocktail aan het strand had kunnen liggen.

Auto kapot (maar dan ook echt kapot)

Vorig jaar besloten we om met de auto op vakantie te gaan. Bestemming: Slovenië. Tot voorbij München verliep de reis vlekkeloos. Muziekje aan een gaan met die banaan! Maar ineens sloeg het noodlot toe: de auto stopte ermee. Mijn vriend kon zijn bolide nog net naar de kant van de weg sturen om op een soort van vluchtstrookje te parkeren. Voor aanvullend dramatisch effect stortte de regen met bakken uit de hemel.

We belden de wegenwacht en na ongeveer een half uur (dat overigens uren leek te duren) werden we met de sleepwagen opgehaald. Bij de garage ergens in een Beiers dorpje in the middle of nowhere werd vastgesteld dat de distributieriem gebroken was en we onze reis niet met de auto voort konden zetten. Ik zag onze vakantie al helemaal in duigen vallen, maar gelukkig werd er voor een week vervangend vervoer geregeld door Routemobiel. We moesten onze vakantie wel iets inkorten, maar een korte vakantie is altijd nog beter dan helemaal geen vakantie!

vakantie pech - autopech BEIEREN

Pinpassen pech

Vorig jaar tijdens onze vakantie op Ibiza verliep het op zijn zachts gezegd niet helemaal soepel met onze pinpassen. Normaal gesproken nemen mijn vriend en ik allebei onze eigen pinpas mee plus onze gezamenlijke pinpas en mijn creditcard. Alleen dit keer verliep het even iets anders. Doordat we nogal gehaast vertrokken waren, vergaten we onze gezamenlijke pinpas mee te nemen. Dit zou geen probleem moeten zijn, ware het niet dat mijn vriend zijn pinpas kwijtraakte op Schiphol. Nog steeds niets aan de hand zou je zeggen. Totdat ik halverwege de vakantie mijn pinpas in de automaat stopte…

…en er niets gebeurde. In blinde paniek begon ik wat op de toetsen te rammen, maar het mocht niet baten. Mijn pinpas was foetsie! De bank was al dicht, dus er zat niets anders op dan te wachten tot de volgende ochtend. Toch zat het me die avond helemaal niet lekker, want ook aan onze creditcard hadden we de rest van de vakantie weinig. Mijn limiet was inmiddels wel bereikt door de torenhoge borg van de huurauto die op mijn creditcard werd geblokkeerd.

De volgende ochtend gingen wij uiteraard als eerste naar de bewuste bank. Nadat we ons verhaal hadden gedaan, liep de bankmedewerker doodleuk naar de kast achter de pinautomaat en haalde een sleutel uit zijn zak om vervolgens mijn pinpas te pakken. De verklaring: af en toe hapert de pinautomaat gewoon even. Lekker dan! Dit grapje heeft me toch wel een nachtje uit mijn slaap gehouden. Maar ook nu geldt weer: eind goed, al goed! (Overigens is mijn pinpas tijdens de vakantie erna op Java definitief ingeslikt)

vakantiepech - pinpas weg

Letterlijk in het water gevallen

Tijdens dezelfde vakantie op Ibiza werd ik nogmaals geteisterd door het noodlot. Dit keer was het echter geen typisch gevalletje pech. Nee, deze gebeurtenis kon je absoluut scharen onder de categorie lompe blunder. Het ging ongeveer zo:

We liepen langs de kust toen ik ineens een schattig bootje zag, waarop mijn vriend zei: “Ga er anders even inzitten, dat is leuk voor de foto.” Dat bleek helaas niet zo eenvoudig. In al mijn enthousiasme ontstond er een soort van kortsluiting in mijn hoofd, waardoor het mij een goed idee leek om op de rand van het bootje te gaan staan. Helaas werkte de zwaartekracht niet helemaal mee en voordat ik het goed en wel doorhad, ging ik kopje onder. Toen ik weer boven kwam, rolden er drie mensen bijna over de grond van het lachen. Volgens de ooggetuigen was het een bijzonder hilarische val. Ikzelf kon de humor er ook wel van in zien, maar dat was waarschijnlijk niet het geval geweest als mijn telefoon en camera in mijn tas hadden gezeten. Gelukkig had mijn vriend het fototoestel al van me overgenomen (dus er is ook nog beeldmateriaal van na de plons in het water).

vakantie pech in het water gevallenHeb jij weleens pech gehad op vakantie? Of een enorme blunder begaan?

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook0Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0