Stedentrip Lissabon: van dag tot dag deel 2

Stedentrip Lissabon - Tram 28 - Reisvlinder.nl

Onze eerste dagen in Lissabon verliepen niet geheel vlekkeloos. We misten bijna onze vlucht en op de tweede dag kreeg ik ontzettende kramp in mijn voet, waardoor ik bijna niet meer kon lopen. In dit tweede deel van mijn verslag over Lissabon lees je hoe de rest van onze stedentrip verliep.

Stedentrip Lissabon: zondag

Als ik zondagochtend wakker word, heb ik helaas nog steeds pijn in mijn voet. Het lijkt ons dan ook niet verstandig om naar Sintra te gaan. Het alternatief: een dagtochtje naar Cascais. In deze mondaine badplaats kunnen we gratis fietsen lenen; een perfecte oplossing als je bijna niet kunt lopen. We reizen in ongeveer 40 minuten (en voor slechts €4,30 per retourtje) met de trein naar Cascais. Ook vandaag schijnt de zon weer volop, dus het is helemaal geen straf om aan de kust te vertoeven. Helaas kom ik er in de trein al achter dat ik mijn paspoort ben vergeten. Dit is echter wel een vereiste voor het lenen van de fietsen. Er zit dus niets anders op dan de badplaats al strompelend te voet te gaan verkennen.

We ‘wandelen’ langs wat mooie strandjes en durven het aan om te pootjebaden in het koude zeewater. Het is heel apart om te zien dat er mensen aan het zwemmen zijn en (in bikini) liggen te zonnen, terwijl er ook Portugezen rondlopen met dikke winterjassen en een sjaal om. Een duik in de zee vind ik wat overdreven, maar een dikke winterjas lijkt me met een temperatuur van zo’n 25 graden ook geen pretje. Wat ook geen pretje is, is de pijn in mijn voet. Hierdoor zijn we wel wat beperkt en zien we een stuk minder van het mooie Cascais dan we zouden willen.

Verslag Stedentrip Lissabon -Cascais - Reisvlinder.nlVerslag Stedentrip Lissabon - Cascais - Reisvlinder.nl Maar gelukkig heb elk nadeel z’n voordeel. Dit ongemak is namelijk wel een goede reden om de terrassen van Cascais aan een uitgebreide inspectie te onderwerpen. We drinken wat bij het houten huisje Esplanada da Rainha waar we genieten van het sublieme uitzicht op een schitterend baaitje. Uiteindelijk belanden we op het kleurrijke dakterras van Cafe Galeria House of Wonders. Op deze relaxte plek genieten we van een uitgebreide lunch met gezonde mezes en heerlijke wijntjes. Het ‘nooit meer naar huis’-gevoel viert hoogtij! Vleesliefhebbers opgelet: ze serveren hier alleen vegetarische hapjes. Een beetje een domper voor mijn vriend, want hij is een echte carnivoor. Ikzelf ben ook niet vies van een lekker stukje vlees, maar deze hapjes kon ik toch ook wel waarderen.

Verslag Stedentrip Lissabon - Cascais - Reisvlinder.nlNa deze late lunch pakken we de trein terug naar Lissabon. Als we bij station Cais do Sodré uitstappen, zien we langs de Taag soort plantenbakken staan waar je in kunt zitten. Uiteraard kan ik deze kleurrijke zitjes niet weerstaan, dus besluiten we om even een rustpauze te nemen op deze heerlijke plek. Als we een half uurtje later vanuit de metro richting ons appartement lopen, maken we nog een korte tussenstop bij Ginjinha do Rossio. Hier kun je al sinds 1840 vanaf 9 uur ’s morgens terecht voor een traditioneel likeurtje uit Lissabon (à €1,30). Voor het ‘barretje’ wemelt het van de mensen met een klein plastic bekertje in de hand. Zo’n ginjinhas moet natuurlijk geproefd worden! Wat ik ervan vond? Voor iemand die eigenlijk niet zo’n fan is van likeurtjes, was ik gematigd enthousiast.

Nadat we ons in het appartement hebben opgefrist, pakken we de metro naar Parque das Nações. Dit is een moderne wijk aan de Taag, waar de wereldtentoonstelling Expo 98 werd gehouden. Ons plan is om het Expoterrein te bewonderen tijdens een tochtje met de Telecabine; vanuit deze kabelbaan zweef je twintig meter boven de Taag. Daarna willen we gaan eten in een van de restaurantjes in Parque das Nações. Bij aankomst heeft de Telecabine zijn laatste ritje helaas net gemaakt. Verder vinden wij het Expoterrein maar een dooie boel, afgezien van het moderne winkelcentrum. Geen gezellig restaurantje te bekennen, dus pakken we de taxi richting het centrum voor onze laatste avondmaal in Lissabon.

Verslag Stedentrip Lissabon bezienswaardigheden - Reisvlinder.nl

Stedentrip Lissabon: maandag

Onze laatste dag is alweer aangebroken. Nog een paar uur genieten van de zon in het kleurrijke Lissabon. Gelukkig gaat het wat beter met mijn voet en loop ik iets soepeler, maar ik kan nog steeds geen hele afstanden afleggen. Misschien dan toch alsnog een ritje maken in tram 28? Het is tenslotte maandag, dus misschien zitten de trammetjes dan minder bomvol. Deze gedachte blijkt echter een illusie..ook vandaag zijn ze tot de nok toe gevuld.

Dan maar met de Elevador de Santa Justa. Deze gietijzeren lift brengt je van de benedenwijk Baxia naar de hoger gelegen wijk Chiado waar je kunt genieten van een uitzicht over de binnenstad. Helaas staat er een enorme rij voor de lift, dus kiezen we ervoor om (hoe verrassend) op een terras te gaan zitten en op ons gemak een nieuw bestemmingsplan uit te stippelen. We nemen wederom plaats op een terras aan Praça do Commercio. Hier hebben we het weekend heerlijk ingeluid, dus nemen we op dezelfde plek nog een Vinho Verde om het af te leren.

Verslag Stedentrip Lissabon - Resivlinder.nlTerwijl we nippend aan ons drankje van de laatste zonnestralen genieten, komen we op het idee om ons nog even een uurtje rond te laten scheuren in een tuktuk. Als we bij de chauffeur informeren naar de prijs, besluiten we daar toch maar vanaf te zien. Aangezien we de afgelopen dagen al veel van de stad hebben gezien, vinden we het zonde om daar tien euro per tien minuten voor te betalen. Wat besluiteloosheid en een Vinho Verde later, kiezen we ervoor om een ritje met de Elevador da Glória te maken.

Onderweg naar dit trammetje koop ik nog een pastel del nata bij Pastelaria Casa Brasileira. Deze beroemde lekkernij moet je natuurlijk wel geproefd hebben tijdens een bezoek aan Lissabon. Op een bankje op Praça Dom Pedro IV smul ik van mijn zoete taartje. Dit centraal gelegen plein met twee fonteinen en een standbeeld wordt in de volksmond ook wel Rossio (groot plein) genoemd. Hoewel het een prachtig plein is, is het nogal irritant dat je er continu wordt lastig gevallen door drugsdealers die je hasj, wiet of cocaïne willen verkopen. Beetje jammer!

Verslag Stedentrip Lissabon - Reisvlinder.nlIets verderop nemen we de Elevador da Glória naar de bovengelegen wijk Bairro Alto. Deze knalgele tram (met graffiti) is al sinds 1880 in gebruik en legt in twee minuten een afstand van 265 meter af. Lopend lijkt me dit nog een hele klim, want de steile helling heeft een stijgingspercentage van 20%. Eenmaal boven slaan we rechtsaf naar Miradoura de São Pedro de Alcântara (ja dat is een hele mond vol). Vanaf dit punt genieten we van een panoramisch uitzicht over de stad en de Taag. Bij het houten huisje met terras strijken we neer voor onze laatste lunch en dan zit onze onvergetelijke stedentrip in Lissabon er toch echt zo goed als op.

Verslag Stedentrip Lissabon - Reisvlinder.nlVerslag Stedentrip LissabonGeleerd van onze fout op de heenweg, vragen we dit keer wel van tevoren aan de taxichauffeur hoeveel de rit naar het vliegveld gaat kosten. De €9,50 die we nu moeten betalen, is nogal een verschil met de 25 euro die we op de heenweg af moesten tikken. Natuurlijk niet zo handig om zomaar een taxi in te stappen zonder naar de prijs te vragen. Dan is de kans groot dat je als toerist afgezet wordt. Gelukkig stoot zelfs een ezel zich niet twee keer aan dezelfde steen…We waren dit keer dus wel ruim op tijd op het vliegveld, in tegenstelling tot de heenweg.

Toch had ik graag langer in Lissabon willen blijven, en niet alleen vanwege het prachtige weer. Wat een fijne stad om doorheen te dwalen, de kleurrijke mozaïeken te bewonderen, te genieten van schitterende uitzichten en heerlijk te relaxen op gezellige terrasjes. Jammer dat ik door mijn zere voet, een tripje naar Sintra heb moeten laten schieten. Maar ik heb nu wel weer een goede reden om nog eens terug te keren naar kleurrijk Lissabon! Eerst nog maar een keer mijn filmpje bekijken om me weer even terug te wanen in de sfeervolle straten van Lissabon.

Zijn jullie weleens in Lissabon geweest? Vonden jullie het ook zo’n fijne stad? Ik hoor trouwens ook veel positieve verhalen over Porto. Dat deze stad misschien nog wel leuker is dan Lissabon. Is er iemand die in beide steden is geweest?

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook6Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

10 Reacties

1. Daphne | LiveTheLifeYouLove

Lissabon ziet er te gek uit. Ik moet daar ook maar eens naartoe 😉 Ik grap altijd dat ik Europa bewaar voor ‘later als ik groot ben’ en (wellicht) kinderen heb en alles buiten Europa wat lastiger te bereizen is met een backpack. Ik ben dus helaas ook niet in Porto geweest en kan ik je daar geen tips over geven. Hoewel ik inderdaad ook meerdere positieve verhalen over deze stad heb gehoord! 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Snap ik wel. Europa ontdekken met jengelende kinderen achter in de auto kan altijd nog 😉 Maar af en toe een stedentrip tussen het backpacken door is helemaal niet zo’n slecht idee. Europa heeft zo ontzettend veel mooie steden. Misschien moet ik ook snel een keer naar Porto, dan kan ik het zelf ervaren.

2. Lizette | Reismuts

Ziet eruit als een heerlijke stedentrip! Zou er ook graag een keertje heen willen. En je foto’s nodigen alleen nog maar meer uit. Fijn dat je op de terugweg geen sprintje naar het vliegtuig hoefde te trekken.

1. anita (Auteur bericht)

Als ik naar die foto’s kijk, wil ik ook zo graag weer terug. En die blauwe lucht maakt het alleen maar mooier. Een sprintje was me niet meer gelukt. Maar een dagje langer in Lissabon blijven, was ook geen straf geweest 😉

3. Marcella

Wat een heeeerlijke stad toch, ziet er echt mooi uit op je foto’s. En je weekend klinkt fijn & relaxt! Ik zou wel eens van Faro via Lissabon naar Porto willen rijden. Lijkt me echt heel gaaf, zo via de mooie kustlijn. Portugal staat hoooog op mijn wishlist, zoals je merkt!

1. anita (Auteur bericht)

Ja, wij hebben het ook al over een roadtrip door Portugal gehad. Ik ben 15 jaar geleden al eens in de Algarve geweest, maar daar zou ik graag nog eens heen willen. Zo’n mooie kustlijn daar! En Porto staat nu ook op m’n wishlist (en Sintra natuurlijk).

4. Christophe

Ik vond het ook een prachtige stad en wil er zeker nog eens terug naartoe. De dealers ja, die waren er 10 jaar geleden ook al maar niet zoveel als nu. Misschien worden zij ook nog een toeristische attractie 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Haha, misschien wel ja. Beetje jammer die dealers, maar neemt inderdaad niet weg dat Lissabon prachtig is.

5. Erica

Hey
    Wij maken nu een rondreis door Portugal van noord naar zuid.
    Net Lissabon gehad. 1 dag hebben we Lissabon zelf in vogelvlucht gedaan en 1 dag Sintra. Die laatste is ook zeker een aanrader. Wij hebben alleen nog Quinta da Reguilara gedaan maar Palacio da Pena en Castle Mouro schijnen ook aanraders te zijn.
    Lissabon vonden we wel een mooie stad maar Porto vonden we allebei zeker leuker. Het oude centrum is hier gemoedelijker en compacter en ik vond ook sfeervoller. Ga ook zeker in de kleine steegjes bij de echt Portugese restaurantjes wat eten en drinken ipv bij de meer toeristische tentjes aan de boulevard. Verdere tips zijn belhao markt & portrondleiding en proeverij bij calem.

1. anita (Auteur bericht)

Hey Erica, leuk dat je reageert! Ik vind het echt jammer dat wij niet naar Sintra zijn geweest, lijkt me prachtig. En ik ben zo benieuwd naar Porto. Je maakt me nog enthousiaster. Bedankt voor je tips en heel veel plezier nog in Portugal. (enne..nog gefeliciteerd!)

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *