Een roadtrip door wonderschoon Slovenië

roadtrip Slovenie

Slovenië, wat ben je mooi! Twee jaar geleden lieten wij ons betoveren door de schoonheid van deze verrassende Oost-Europese parel. Reis je mee langs de hoogtepunten van onze roadtrip?

Een roadtrip die niet slechter had kunnen beginnen, want in Beieren stranden we met autopech. Gelukkig kunnen we na enig oponthoud onze reis met een huurauto vervolgen en zijn we onze valse start al snel weer vergeten. Door de autopanne overnachten we noodgedwongen in Salzburg. Natuurlijk kun je dan maar beter het nuttige met het aangename verenigen, dus ontdekken we de volgende dag het sfeervolle centrum van de stad van Mozart en the Sound of Music. Na een heerlijke stadswandeling en een uitgebreide lunch, rijden we verder richting Slovenië.

Het meer van Bled

Onze eerste bestemming is Bled. Een schitterende plaats in het noorden van Slovenië met het gelijknamige gletsjermeer als grootste trekpleister. We verblijven de komende nachten in een klein huisje in de tuin van een ouder echtpaar. Op deze heerlijke plek worden we gastvrij onthaalt, waardoor we ons meteen thuis voelen. Na een korte inspectie van het huisje (goedgekeurd) ploffen we neer op onze veranda om even te genieten van het weidse uitzicht. ’s Avonds lopen we in ongeveer een kwartiertje naar het schitterende meer voor een etentje op een gezellig terras. En ook de volgende dag vermaken we ons prima op en rond het smaragdgroene meer van Bled. Zo wandelen we een rondje om het meer, roeien we naar het Maria-eilandje op het meer en wagen we ons aan een ritje op de rodelbaan.

Roadtrip Slovenie

Vintgar Kloof en Sum waterval

Hoewel het meer van Bled van ongekende schoonheid is en we ons hier uitstekend vermaakt hebben, willen we natuurlijk ook graag de omgeving verkennen. De volgende dag stappen we dus in de auto voor een tocht door het Triglav National Park. Eerst rijden we in alle vroegte naar de Vintgar Kloof. Dit indrukwekkende natuurwonder ligt op slechts 5 kilometer afstand van Bled, dus we zijn er binnen een kwartiertje. We wandelen door de 1,6 kilometerlange kloof over bruggen en hangende paden. Onderweg vergapen we ons aan steile rotswanden en de wild kolkende rivier onder ons. Aan het eind van het pad bewonderen we de 16 meterhoge Sum waterval en wandelen we weer terug door het beboste landschap. Gelukkig zijn we vandaag vroeg vertrokken, want het wordt langzaam steeds drukker bij deze toeristische trekpleister.

Roadtrip SlovenieRoadtrip Slovenie

De Julische Alpen

De volgende bestemming voor die dag is een kruisje op een onduidelijke landkaart dat daar is neergekrabbeld door onze gastvrouw. Helaas weten we door de taalbarrière niet precies wat we op deze plek kunnen verwachten, maar ze is overduidelijk erg enthousiast. Wij zijn op onze beurt erg nieuwsgierig, dus laten we ons maar gewoon verrassen.

In praktijk blijkt dat echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het resulteert in een onmogelijke zoektocht over smalle zandpaadjes waar de auto nog net op past en onze navigatie helaas het spoor bijster is. Uiteindelijk belanden we bij de berghut Kovinarska koča. Een schitterende lunchplek waar we genieten van Sloveense bonensoep met een adembenemend uitzicht op imposante bergtoppen en een alpenweide met ronddwalende koeien.

Roadtrip SlovenieRoadtrip Slovenie

De gezellige hoofdstad Ljubljana

Op dag vijf staat er een uitstapje naar Ljubljana op het programma. Binnen drie kwartier rijden we naar de hoofdstad van Slovenië. En wat een aangename verrassing! We dwalen door de sfeervolle straatjes, lunchen uitgebreid op een terras aan de rivier, wandelen over de lokale markt en bezoeken het kasteel voor een geweldig uitzicht over Ljubljana. Tips over deze sfeervolle studentenstad vind je in mijn artikel Zien, doen & proeven in Ljubljana.

roadtrip Slovenie

De Sloveense kust: Ankaran & Koper

De volgende dag pakken we onze koffers en rijden we in ongeveer 1,5 uur naar de Sloveense kust. De laatste dagen verblijven we in Hotel & Resort Adria in Ankaran. We overnachten in een fijn appartementje met uitzicht op de Adriatische zee. Na aankomst genieten we van een heerlijk relaxmiddagje op het privéstrand van het complex. Kortom, we lezen lekker een boekje in de zon afgewisseld met een verfrissende duik in zee of in het enorme zwembad met olympische afmetingen. De dag wordt goed afgesloten met een diner aan zee, een schitterende zonsondergang en verrassend lekkere Sloveense wijn.

Op de een-na-laatste dag van ons avontuur in Slovenië pakken we de bus naar de nabijgelegen havenstad Koper. We wandelen door de haven, ontdekken prachtige doorkijkjes en kleurrijke huisjes in de smalle straatjes en bewonderen het stadhuis, het paleis en de kathedraal op het marktplein. Natuurlijk hoppen we ook van het ene gezellige terras naar het andere en genieten we van de Italiaanse sferen in deze tweetalige badplaats (Capodistria in het Italiaans). Die avond genieten we wederom van lekker eten, heerlijke Sloveense wijn en een hoop gezelligheid op het hotelterras aan zee. Rond middernacht proosten we op mijn verjaardag!

Roadtrip Slovenie Roadtrip SlovenieRoadtrip SlovenieRoadtrip Slovenie

De grens over naar Triëste

Onze noodgedwongen laatste dag is aangebroken, omdat we maar voor een week vervangend vervoer hebben gekregen. Gelukkig hebben we er nog wel een extra dagje aan vastgeplakt, zodat ik niet op mijn verjaardag de hele dag in de auto hoef te zitten. In Slovenië hebben we al van de Italiaanse sferen mogen proeven, maar op onze laatste dag gaan we echt de grens over voor een bezoek aan Triëste. Deze mooie havenstad ligt tenslotte maar op 20 kilometer afstand, hoewel wij iets meer kilometers maken omdat we voor de toeristische route langs zee kiezen. Triëste weet ons enorm te verrassen met haar prachtige pleinen en paleizen, gezellige terrassen en gemoedelijke sfeer.

’s Avonds is het helaas tijd om onze koffers alvast in te pakken, want de volgende ochtend rijden we in alle vroegte en met heel veel mooie herinneringen terug naar Nederland. Slovenië heeft absoluut mijn hart gestolen. Wat een schoonheid! Het gastvrije land biedt een ideale mix van strand, natuur en cultuur op een relatief klein oppervlakte, waardoor je in korte tijd veel verschillende landschappen kunt zien. Toch ben ik na dit weekje nog lang niet uitgekeken. Sterker nog, dit smaakt naar meer! Slovenië, tot de volgende keer.

Roadtrip SlovenieBen jij weleens in Slovenië geweest en heb je nog leuke tips voor mijn volgende bezoek?

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook27Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest4

32 Reacties

1. Bianca

Zo leuk om te lezen! Ik ga in September! Heb je aanrader voor overnachting in Ljubljana en aan de kust? =D

1. anita (Auteur bericht)

Wat leuk dat je ook naar Slovenië gaat. Hoe lang ga je? In Ljubljana hebben wij niet overnacht en aan de kust in Villa Adriatic in Ankaran. Op zich een fijn hotel aan zee met een prima prijs-kwaliteitverhouding, alleen wel erg grootschalig en in Ankaran valt niet zo heel veel te beleven. Ik zou dan eerder op zoek gaan naar een hotel in Piran of Koper. Een echte aanrader heb ik dus niet 🙁

1. Bianca

Afraders zijn ook handig! Wij gaan een weekje!
        Hoop dat we een beetje geluk hebben met het weer, het kan er veel regenen hè? Hoe was dat bij jullie?

1. anita (Auteur bericht)

Wij waren er begin juli en toen was het warm (rond de 30 graden) en afwisselend bewolkt en zonnig. ’s Avonds heeft het wel een paar keer flink geregend met onweer (wat overigens vanaf het overdekte terras aan zee een mooi schouwspel was)

2. Nathalie

Nooit geweten dat Slovenië zo mooi is! Wat een prachtige foto’s! Het meer van Bled ziet er echt prachtig uit en de Sloveense hoofdstad lijkt mij heel gezellig! Als jong meisje kwam ik regelmatig in Triëst; met name de steile wegen kan ik mij nog goed herinneren 😉

1. anita (Auteur bericht)

Ja ik was ook aangenaam verrast door Slovenië. Echt een onverwachte parel. Inderdaad, de steile wegen. Ik was ze bijna vergeten..toch vooral de terrasjes en pleintjes onthouden 😉

3. Marcella

Wat een onwijs mooooie foto’s zeg, je maakt me nóg nieuwsgieriger naar Slovenië! Ik ben een jaar of tien geleden in Kroatië geweest (en door Slovenië gereden) en sindsdien ben ik nieuwsgierig naar die stad met die gave naam, Ljubljana. Maar de natuur wil ik ook ontdekken, alleen een stedentrip is zonde. Je hebt deze bestemming een stuk hoger op mijn wishlist gezet!

4. Pingback: Reisinspiratie #6 -Marcella Molenaar

5. Lizette

Ik wil terug! Wat een geweldig land! Ik vond Vintgar en Lake Bled ook helemaal te gek. Sta te trappelen om er volgend jaar een roadtrip te maken.

1. anita (Auteur bericht)

Ja, ik wil ook graag nog meer van het land zien. Had heel graag langer willen blijven. Er staan nog zoveel meer bezienswaardigheden in Slovenië op m’n lijstje.

6. Ruurdje

Het oosten van Slovenië, tegen de Kroatische grens aan, is ook erg mooi! Mooie foto’s trouwens!

1. anita (Auteur bericht)

Bedankt voor de tip. Ik ga zeker nog eens terug om meer van Slovenië te zien.

7. Linda | One Day Trip

Super leuke roadtrip! Ik heb in 2012 een maand in Ljubljana gezeten en ben er helemaal verliefd op geworden! Heb er een artikel over geschreven met tips, zoals: Ljubljanski Grad, taartjes eten bij Lolita en Metelkova (voormalig hoofdkwartier van het Jugoslavisch leger).

1. anita (Auteur bericht)

Leuk! Ik heb helaas de taartjes van Lolita gemist. Volgende keer misschien..

8. Jessica

Slovenië staat nog steeds hoog op mijn lijstje, maar het is echt zo’n plek van daar-komen-we-nog-wel-een-keer-het-loopt-echt-niet-weg. Fijne foto’s om in ieder geval alvast bij weg te dromen! 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Snap ik. Het ligt natuurlijk niet zo ver weg, dus je rijdt er gemakkelijk (ooit) een keer naartoe. Loopt inderdaad niet weg 🙂

9. Liesbeth | Wacca

Waw, prachtig! Ik ontdekte jouw blog via Marcella Molenaar. Slovenië staat super hoog op ons lijstje, en je duwt het alleen maar hoger! Het zal niet meer voor dit jaar zijn, maar hopelijk boeken we in 2016 een reisje naar Slovenië!

1. anita (Auteur bericht)

Wat leuk dat je mijn blog ontdekt hebt en leuk dat ik je nog enthousiaster heb gemaakt over Slovenië. Zeker gaan!

10. Sigrid | My Travel Secret

Ik was 2 maanden geleden een paar dagen in Slovenië. Het was echt geweldig!Ik ben gek op mooie natuur en of ik die daar vond!! Ik ga zeker ooit terug, dus jouw tips komen mooi van pas. Vintar gorge heb ik helaas gemist, omdat het die dag dat wij daar naar toe wilde gaan, echt ontzettend slecht weer was 🙁 Wij zijn toen richting Lake Bohinj gegaan en dat was echt de verrassing van Slovenië…zoooo mooi!!

1. anita (Auteur bericht)

En ik baal er dus weer van dat ik Lake Bohinj heb gemist. Staat voor de volgende keer op m’n lijstje!

11. Annemarie

Ik was anderhalve week geleden in Slovenië, ben o.a. bij Lake Bled en de Vintgar-kloof geweest. De plaats Postojna is ook een aanrader, voor de grotten (Postojnska Jama) en Predjama Castle (half kasteel, half grot).

1. anita (Auteur bericht)

Predjama Castle ziet er inderdaad bijzonder uit. Staat genoteerd. Bedankt voor de tips!

12. We Are Travellers

Gave foto’s!! Ga er binnenkort ook naartoe, dus extra veel zin nu! Lake Bled kijk ook erg naar uit 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Gaaf dat je binnenkort naar Slovenië gaat. Lake Bled is echt een pareltje, maar ik hoor ook dat Lake Bohinj misschien nog wel mooier is (in ieder geval minder toeristisch). Helaas ben ik daar zelf niet geweest; voor de volgende keer. Alvast veel plezier gewenst!

13. Carpe Diem

Wauw, dat ziet er allemaal prachtig uit zeg! Slovenië is nog niet echt als vakantie bestemming bij mij op gekomen, maar als ik die foto’s zie…. toch maar op mijn wishlist erbij?!

Reageren
  14. anita (Auteur bericht)

Ja, zet er maar bij hoor! Ik had van tevoren ook niet verwacht dat het er zo mooi zou zijn.

15. Daphne | LiveTheLifeYouLove

Mooi! Ik wil weer terug! Ik was in juli in Ljubljana (voor een citytrip) en maakte vanuit daar een fijne dagtocht naar de Skocjan Caves en Lake Bled en Bohinj. Zo ontzettend mooi. Ik moet overduidelijk nog meer zien 😉

1. anita (Auteur bericht)

Ik wil ook nog eens meer zien van Slovenië. Lake Bohinj staat sowieso op m’n lijstje.

16. jasmin

Wij zouden dit jaar graag naar Slovenië op reis gaan. Heeft er iemand tips over hotels. Mijn dochtertje van 9 jaar zou graag iets met zwembaden hebben. Ik dacht een aantal interessante gezien te hebben maar als ik dan de reviews lees word ik wat bang. Alvast bedankt.

1. anita (Auteur bericht)

Hoi Jasmin, ik heb je een mailtje gestuurd!

17. Reizen

Ziet er heerlijk uit. In Welke mate zou je Slovenië vergelijken met Oostenrijk? Ik vind het gewoon heerlijk om bijvoorbeeld in Tirol zware bergwandelingen te maken en de dag erna wat cultuur opsnuiven en een stad bezoeken. Hoe zit dat met de voorzieningen in Slovenië?

18. Karen | Citygidsen

Deze zomer gaan we ook naar Slovenie, met je info kunnen we onze reisgids weeral wat beter voorbereiden,

grtz
    Karen

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *