Fotodagboek: Wenen in winterse sferen

wenen-in-de-winter

Vorige week luidde ik mijn reisjaar in met een stedentrip in Wenen. Een geslaagde eerste kennismaking met de mooie hoofdstad van Oostenrijk. Ik vergaapte me aan prachtige gebouwen, genoot van de fijne sfeer,  bewonderde kleurrijke streetart en zocht regelmatig de warmte op in gezellige restaurants en koffiehuizen. In dit fotodagboek laat ik je meegenieten van Wenen in winterse sferen.

Dag 1: lekker eten en drinken

Woensdag landen we aan het eind van de middag in Wenen. Als we inchecken bij Hotel Fürst Metternich is het al bijna donker en beginnen onze magen bovendien flink te knorren. Na een korte inspectie van onze hotelkamer (goedgekeurd!), wandelen we dan ook linea recta naar een restaurant in de buurt. Restaurant Caffè Latte aan de Neubaugasse blijkt een schot in de roos en wordt meteen gebombardeerd tot ons lievelingsrestaurant in Wenen. Het eten is heerlijk, de menukaart is uitgebreid, de bediening is vriendelijk en de wijntjes kosten maar €2,50 🙂 Proost op Wenen!

Dag 2: keizerlijke pracht en praal

Vandaag staan we te popelen om Wenen eindelijk in het daglicht te bewonderen. We starten met een wandeling langs een aantal schitterende muurschilderingen in de wijk Mariahilf, waaronder dit pareltje van de Dominicaanse straatkunstenaar Evoca1.

reisverslag wenen blogOnze volgende stop is Slot Schönbrunn, het voormalige zomerpaleis van keizerin Sissi. Kijk nou, wat een plaatje!

2We hebben geen zin om aan te sluiten in de enorme wachtrij voor de ingang, dus kiezen we voor een wandeling door de gigantische paleistuin. Een kleine klim brengt ons naar de Gloriëtte, een statig bouwwerk boven op een heuvel.

4Ook het uitzicht vanaf de heuvel is helemaal niet verkeerd!

3Na ons bezoek aan het paleis pakken we de metro naar het centrum voor een wandeling langs de pracht en praal van de Weense binnenstad. De temperatuur is inmiddels gezakt tot onder het vriespunt. Het is dus bittere noodzaak om ons op te warmen met koffie en taartjes bij het beroemde koffiehuis Café Demel.

6Hoog tijd om wat calorieën te verbranden! Een prima idee dus om de zuidtoren van de Stephansdom te beklimmen. Een flinke klim van 343 smalle traptreden brengt ons op 136 meter hoogte, waar we door de ramen van ‘Steffi’ genieten we van een adembenemend uitzicht over Wenen.

7’s Avonds zijn we weer even helemaal in kerstsferen. De Winter Market in het amusementspark Prater duurt zelfs tot 8 januari.

reisverslag wenen blog - prater wintermarketNatuurlijk bewonderen we ook het bekendste reuzenrad ter wereld: het Wiener Riesenrad. Het bijna 65 meter hoge rad is al sinds 1897 het symbool van de stad. Hoewel we wel van plan waren een ritje te maken, blijven we toch met beide benen op de grond staan. Het rad draait wel erg traag en de cabines staan vrij vol, waardoor we allebei niet echt overlopen van enthousiasme. Bovendien hebben we vandaag al van het uitzicht vanaf de Stephansdom genoten.

reisverslag wenen blog - prater reuzenrad
Dag 3: de kleurrijke kant van Wenen

Vrijdag bewonderen we het bijzondere Hundertwasserhaus. Dit kleurrijke appartementencomplex met sociale huurwoningen is ontworpen door de eigenzinnige architect Friedensreich Hundertwasser. Bij de eerste aanblik word ik meteen vrolijk! Zo zouden meer gebouwen eruit moeten zien, het fleurt de boel zo lekker op.

8En gelukkig zijn er in Wenen meer van zulke gebouwen, zoals het Kunst Haus Wien dat een paar straten verderop staat en een permanente expositie van de Oostenrijkse kunstenaar huisvest. Ook dit unieke bouwwerk is ontworpen door Hundertwasser himself.

9Zelfs de brasserie (inclusief toiletten) is helemaal ingericht in de stijl van Hundertwasser. Dat vraagt om een tussenstop met warme chocolademelk!

10We vervolgen onze kleurrijke route richting het Donaukanaal en wandelen een flink stuk langs het water. Ondertussen kijken we onze ogen uit, want langs de waterkant barst het van de graffiti en muurschilderingen.

11Ik kan me zo voorstellen dat het hier in de zomer heerlijk vertoeven is met al die leuke terrasjes die nu gesloten zijn. Vandaag snijdt de koude wind echter dwars door ons heen. Blauwbekken dus, maar in Wenen ‘we keep smiling’.

12Eind van de middag bezoeken we de multiculturele Brunnenmarkt met het plan om een paar lekkere hapjes te scoren. Helaas blijkt de markt gesloten vanwege Driekoningen, maar gelukkig spotten we nog een mooie muurschildering.

Dag 4: happen en stappen in steenkoud Wenen

Zaterdag is de gevoelstemperatuur -12, maar we laten ons niet tegenhouden door een beetje kou. Dik ingepakt met thermokleding wandelen we via de mooie Karlskirche richting Slot Belvedere.

16Via het Unteres Belvedere en de tussenliggende paleistuin wandelen we richting het Oberes Belvedere paleis. De achterkant van het bouwwerk is prachtig, maar het mooiste moet nog komen.

17De voorkant van het paleis is namelijk nog veel mooier. De spiegeling in het ijs van de vijver levert een prachtig plaatje op! Ik kan er uren naar blijven kijken, maar daar is het helaas veel te koud voor. Op naar de warmte!

18Die warmte vinden we op de Naschmarkt. Op de grootste markt van Wenen vind je een enorm aanbod aan verse etenswaren. Bij het zien en ruiken van al die lekkere hapjes loopt het water me meteen in de mond.

20Gelukkig hebben ze op de Naschmarkt genoeg leuke eettentjes waar je lekker warm binnen kunt genieten van al die lekkernijen. En dat is precies wat wij doen. Bij Stella smullen we van spinazie dumplings en een antipasti schotel. Nom nom nom!

19Die avond zijn we iets minder enthousiast over onze maaltijd. Ondanks dat we geen uitgesproken liefhebbers zijn, moeten en zullen we een Wiener schnitzel uitproberen in schnitzelparadijs Wenen. De enorme lappen liggen als een baksteen op de maag, dus een rondje op de schaatsbaan gaat hem echt niet worden. Toch geniet ik volop van dit sfeervolle tafereel voor het verlichte Rathaus.

Dag 5: Wenen in de sneeuw

De laatste dag van onze stedentrip betekent helaas ook de laatste keer genieten van het hotelontbijt. Met pijn in mijn hart neem ik afscheid van dit fijne en uitgebreide ontbijtbuffet.

23Gelukkig wacht er buiten een winter wonderland op ons: Wenen is vandaag namelijk gehuld in een witte deken! We besluiten terug te gaan naar Slot Schönbrunn, omdat we daar lekker kunnen wandelen in de paleistuin.

25Wat een mooi winters tafereel bij het paleis en wat een sneeuwpret! Als een kind zo blij banjer ik door het dikke pak verse sneeuw.

26Ik werp nog een laatste blik op Slot Schönbrunn en de besneeuwde daken in de binnenstad en dan is het helaas tijd om afscheid te nemen van het mooie winterlandschap in Wenen.

reisverslag wenen blog - winter sneeuwDag Wenen, ik kom graag nog eens terug in de zomer!

27Ik ben benieuwd of ik je enthousiast heb weten te maken voor een stedentrip naar Wenen! Of ben jij er al eens geweest? Dan ben ik erg benieuwd wat je van de stad vindt en of je nog leuke tips hebt voor een eventueel volgend bezoek aan Wenen.

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook12Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

20 Reacties

1. Sabine

Prachtig!! Ik houd van Wenen, maar in de sneeuw heeft het echt iets magisch. Het Schonbrunn is heel magisch vind ik, de balzaal is de één van de mooiste die ik tot nu toe gezien heb. Zou dolgraag weer eens naar Wenen gaan!

1. Anita (Auteur bericht)

Jammer dat het voor jou niet bepaald naast de deur is. Ik wil ook nog wel een keer terug. Vond het echt een leuke stad. Zo mooi die paleizen, maar ook de andere kant van Wenen was verrassend leuk. Een fijne mix van klassiek en hip 🙂

2. Jolanda

Prachtig het staat hoog op mijn lijstje. Zou je zomer of winter adviseren?

1. Anita (Auteur bericht)

Ik ben niet echt een liefhebber van de winter, dus zou elke stad liever in de zomer bezoeken (ik houd van terrasjes en fietsen in de zon). Ook Wenen lijkt me leuker in de zomer, maar als ik dan toch een stad in de winter wil bezoeken (zoals nu) dan is Wenen wel echt een aanrader. Vind het echt een van de leukste steden in de winter. Veel interresante bezienswaardigheden binnen (musea en paleizen), veel gezellige cafeetjes en koffiehuizen, tot maart een ijsbaan voor het Rathaus en een wintermarkt. Helemaal in december lijkt het me erg sfeervol met al die kerstmarkten. En natuurlijk met een beetje geluk: sneeuw! Dat was toch wel bijzonder mooi.

3. Rowan

Ziet eruit als een heerlijk winterste stedentrip! Ik zou heel graag een keertje naar Wenen willen, helemaal als ik deze foto’s zie.

Wenen is super!

4. Elisa | Lies rond de wereld

Leuk verslag en mooie foto’s! Helemaal niet verkeerd om je reisjaar zo te beginnen 🙂 Wenen lijkt me echt een prachtige stad, zeker zo met de sneeuw!

1. Anita (Auteur bericht)

Het was zeker een goed begin van mijn reisjaar! Dat smaakt naar meer 😉

5. Lizette

Wat een schitterende foto’s! Het is jaren geleden dat ik er was en ik was haast vergeten hoe mooi het er is. Volgens mij heb je ook perfect weer gehad aan de blauwe lucht te zien. En de sneeuw de laatste dag is dan ook wel weer mooi.

1. Anita (Auteur bericht)

Dank je, Lizette! Af en toe een stralend blauwe lucht en steenkoud, maar dat is natuurlijk altijd beter dan regen. Ik vond de sneeuw echt een cadeautje, maar was wel blij dat het pas tijdens onze laatste nacht is gevallen. Anders hadden we waarschijnlijk een stuk minder van de stad gezien, want door de sneeuw lopen gaat toch niet zo soepel 😉

6. ivonne

Super wat je daar allemaal gezien hebt. Hoewel die sneeuw er prachtig uit ziet zou ik Wenen toch liever in een iets warmere periode bezoeken. Al die kleurtjes en Street Art had ik niet verwacht bij Wenen. Leuk!

1. Anita (Auteur bericht)

Haha..een warme periode heeft ook mijn voorkeur hoor! Maar als je dan toch in de winter op stedentrip wilt, dan is Wenen wel echt een aanrader. De stad is inderdaad echt heel kleurrijk. Ik heb ontzettend veel mooie streetart gezien en daar gaat dan ook zeker nog een blog over komen.

7. Marlies

Je hebt me helemaal enthousiast gemaakt om eens een citytrip naar Wenen te maken! Het uitzicht van Stephansdom is echt prachtig! Leuk dat jullie zo’n mooi sneeuw hebben gezien!

1. Anita (Auteur bericht)

Leuk dat ik je enthousiast heb gemaakt! Wenen is zeker de moeite waard en die sneeuw was inderdaad prachtig.

8. Wanda

Prachtig om te zien joh! Wij waren drie jaar geleden twee dagen in Wenen maar dat was in juni en vielen de mussen zowat van het dak. Ook wij zijn toen bij deze twee kastelen geweest, echt prachtig. Ook toen was het helaas zo druk dat we niet naar binnen zijn gegaan. Dat wil ik zeker bij een volgende bezoek nog doen, evenals een bezoek aan het prachtige Operagebouw.

1. Anita (Auteur bericht)

Haha, de mussen van het dak is echt weer het andere uiterste. Ik heb ook nog wel wat op mijn wensenlijstje staan voor als ik een keer terug ga naar Wenen.

9. Linda | One Day Trip

Wij hebben in maart weer een stedentrip gepland staan, dus heb een paar van je tips genoteerd 🙂 Super fijn, ik blijf nieuwe plekjes ontdekken.

Hele mooie foto’s trouwens! Vooral die met die meeuwen (?) bij Schönbrunn…

1. Anita (Auteur bericht)

Bedankt, Linda! Wat een heerlijk vooruitzicht en leuk dat je nog iets aan mijn tips hebt. Alvast veel plezier gewenst.

10. Jessica

Wat is Wenen mooi zeg, en ik had helemaal niet verwacht dat het zo’n typisch urban tintje met street art en zo zou hebben. 🙂 Mooie foto’s, maar ik ben niets anders van je gewend!

1. Anita (Auteur bericht)

Bedankt voor je compliment (ga er bijna van blozen) Wenen was echt een verrassing. Heel leuk die mix van klassiek en urban. Erg mooie streetart gezien en daar komt zeker nog een aparte blog over.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *