Fotodagboek: Praag en Moravië

praag en ostrava

Vorige week genoot ik van een korte trip in Tsjechië. In vier dagen reisde ik van Praag naar Moravië en weer terug. Vier volle dagen waarin ik ontzettend veel gezien heb en maximaal genoot van het mooie Tsjechië. In dit fotodagboek geef ik je graag een eerste indruk van mijn belevenissen.

Dag 1: stralend Praag

Vrijdagochtend is Schiphol gehuld in dichte mist. Tientallen vluchten zijn vertraagd en helaas vormt onze vlucht daar geen uitzondering op. Tweeënhalf uur later dan gepland arriveren we in Praag en kunnen we direct aanschuiven voor de lunch. Nooit eerder bezocht ik de Tsjechische hoofdstad, dus ik sta te popelen om alle pracht en praal te ontdekken. In tegenstelling tot de mist van die ochtend, worden we ’s middags getrakteerd op een strakblauwe lucht. Perfect voor een wandeling door het mooie centrum. We zijn niet de enige die er zo over denken, want het wemelt van de toeristen. Vooral de beroemde Karelsbrug en het Oude Stadsplein zijn populaire trekpleisters.

praag en ostravaEn dat is natuurlijk niet voor niets, want het uitzicht vanaf de Karelsbrug is helemaal niet verkeerd. Even vergeet ik alle toeristen om me heen en staar ik naar de kleurrijke huisjes langs de oevers van de Moldau, de voorbijvarende bootjes en het kasteel van Praag dat hoog boven de stad uittorent…

praag en ostravaNa een flinke wandeling, moet de maag natuurlijk gevuld worden. Die avond dineren we in een wel heel bijzonder restaurant. Tower Park Praha is gevestigd in de 216-metershoge Žižkov televisietoren. Leuk detail: de kruipende baby’s van de controversiële, Tsjechische kunstenaar David Černý.

praag en ostravaVanuit het restaurant genieten we van een fenomenaal uitzicht over Praag. Terwijl we proosten op een geslaagde eerste dag, zien we de zon langzaam achter de horizon verdwijnen. Een magische setting voor een uitgebreid viergangendiner.

praag en ostrava

Dag 2: industriële charme in Ostrava

Zaterdag vertrekken we in alle vroegte met de trein naar Ostrava, de derde stad van Tsjechië. Gelukkig hebben we een relaxte ochtend voor de boeg in onze luxe business class-coupé. We nestelen ons voor de komende uren in comfortabele stoelen en genieten van Illy koffie. Als we even later sushi op de kaart zien staan, is het feest helemaal compleet. Ondanks het vroege tijdstip kunnen we ons niet bedwingen..sushi is tenslotte altijd een goed idee!

praag en ostravaOnze eerste stop in Ostrava is Landek Park waar we 622 centimeter afdalen voor een bezoek aan een kolenmijn. Na de ondergrondse rondleiding, komen we in een ruimte terecht waar de kleding van de voormalige mijnwerkers vroeger te drogen hing. Een bijzonder fascinerende en tegelijkertijd lugubere plek.

praag en ostravaDie middag proeven we de bijzondere sfeer op het indrukwekkende complex van de oude 19e-eeuwse staalfabriek in Dolni Vitkovice.

praag en ostravaWe dwalen over het verlaten terrein door een doolhof van roestige staal en bewonderen de ‘industrial art’ op de muren. Een unieke plek die indruk maakt.

praag en ostrava

Dag 3: pittoreske stadjes in Moravië

Vandaag staat in het teken van pittoreske stadjes. We beginnen de dag met een bezoek aan Pribor. Naast een schilderachtige pleintje vind je hier het geboortehuis van Sigmund Freud.

praag en ostravaIn een fotodagboek over Tsjechië mag een foto van een biertje (of twee) natuurlijk niet ontbreken. Aan het romantisch marktplein van Stramberk genieten we van een heerlijke lunch in combinatie met een bierproeverij. Wist je trouwens dat een Tsjech gemiddeld zo’n 150 liter bier per jaar drinkt? Na zdraví!

praag en ostravaHet valt niet mee om met een volle maag en een bierproeverij in de benen een toren te beklimmen. Maar als je eenmaal boven met dit schitterende uitzicht wordt beloond, ben je de zware klim zo weer vergeten.praag en ostravaDe middag sluiten we af op het enige terras aan dit kleurrijke plein in Nový Jičín. Wat een heerlijk plekje!

praag en ostrava

Dag 4: de Praagse burcht

Ook op de laatste dag bezoeken we Praag. Dit keer genieten we vanaf de Praagse burcht van het sublieme uitzicht over de stad. Rechts op de foto zie je de televisietoren waar we de eerste avond gegeten hebben.

praag en ostravaAls je mijn blog en/of Instagram volgt, is het je misschien al eens opgevallen: ik ben gek op kleurrijke bloemetjes. Gelukkig zijn ze daar in Praag ook niet vies van.

praag en ostravaDe imposante Sint-Vituskathedraal die onderdeel is van de Praagse burcht; het grootste burchtcomplex ter wereld.

praag en ostravaIk werp nog een laatste blik op Praag voordat ik afscheid neem. Ik had graag langer in deze prachtige stad willen blijven. Ooit kom ik terug om nog meer mooie plekjes te ontdekken…

praag en ostravaBen je na deze eerste indruk van Praag en Moravië nieuwsgierig geworden? Houd dan mijn blog in de gaten, want binnenkort volgen er meer verslagen met tips en foto’s.

Ik verbleef in Tsjechië op uitnodiging van: Czech Tourism

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook12Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

14 Reacties

1. Vincent

Leuk fotoverslag! Die televisietoren is ook wel apart met die kruipende baby’tjes. En die plek met de mijnwerkerskleding is ook wel apart.

En ja, toen ik Praag bezocht was het er ook druk. Maar volgens mij is dat met alle populaire steden wel het geval tegenwoordig 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Ja, mooie steden zijn nou eenmaal populair en heb je nooit voor jezelf.. Die plek met de mijnwerkerskleding was inderdaad heel bijzonder.

2. CzechTourism

Deze prachtige foto’s vertellen veel, knap gedaan.

1. anita (Auteur bericht)

Dank je! Het hebben dan ook erg fotogenieke plekken bezocht.

3. kim van dam

Leuk verslag en heerlijk kleurrijke foto’s. Ben weer even terug in het prachtige Tsjechie. Dank!

Graag gedaan 😉

4. Linda | One Day Trip

Heel leuk fotoverslag! Wil heel graag nog een keer naar Praag.
    En die foto met de hangende kleding ziet er inderdaad best luguber uit…

1. anita (Auteur bericht)

Dank je, Praag is prachtig! Ja, luguber he? Maar wel fotogeniek..

5. Jessica

Jaaa Praag is zo mooi! Ik ben er vorig jaar met oud & nieuw geweest. Heel gaaf die gekleurde huisjes en dan verder alles wit door de sneeuw 🙂 Leuk verslag! 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Thanks! Oh ja, met sneeuw lijkt Praag me ook echt prachtig. Zonder sneeuw is het al zo sprookjesachtig..

6. ivonne

Dat ziet er goed uit. Praag heb ik zelf gezien maar verder is dit voor mij onbekend terrein. Je hebt je goed vermaakt zo te zien. Mooi die fotoverslagen, ik maak ze zelf ook graag!

1. anita (Auteur bericht)

Ja inderdaad leuk om te maken en op deze manier terug te kijken op je reis. Praag is natuurlijk prachtig, maar Moravië is ook zeker de moeite waard.

7. Sheelagh

Wauw! Behalve Praag ken ik Tjechië nog helemaal niet. Ziet er mooi uit. En doe mij maar zo’n biertje 🙂

1. anita (Auteur bericht)

Ja, dit deel van Tsjechië is absoluut de moeite waard en het grote voordeel: bier is er lekker goedkoop 🙂

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *