Heerlijke herfstwandelingen in de Ardennen

Vorige week verbleef ik een weekendje in de Ardennen om van de overweldigende herfstkleuren te genieten. En ondanks het wisselvallige weer trok ik er toch op uit voor een paar mooie wandelingen. Loop maar mee!

Het sprookjesachtige herfstlandschap rond Burcht Reinhardstein

Vrijdag begint de dag met een aantal indrukwekkende stortbuien. Dat belooft niet veel goeds voor ons weekendje in de Ardennen. Maar zodra we België naderen, zien we steeds minder spetters op de ruiten en worden we af en toe zelfs vluchtig getrakteerd op een waterig zonnetje. Prima weer dus om te wandelen.

In Robertville parkeren we onze auto bij de stuwdam: het startpunt van een 6 kilometer lange wandeling. We volgen de groene rechthoeken en lopen over onverharde paden richting Burcht Reinhardstein. Als snel kijken we uit op het kasteel dat omsingeld wordt door bomen in de mooiste herfstkleuren. Natuurlijk staan we even stil om van dit sprookjesachtige uitzicht te genieten.

Verderop dalen we af en kuieren we in het dal langs de oevers van een lieflijk beekje. Op de grond zien we paddenstoelen in alle soorten en maten, terwijl bomen in tientallen herfsttinten de revue passeren. Even later klimmen we weer omhoog tot we beloond worden met een fantastisch uitzicht over de beboste vallei.

Onderweg negeren we het bordje met ‘cascade‘, omdat we ervan uitgaan dat onze route ons vanzelf naar de waterval zal leiden. Fout gedacht! Aan het eind van de wandeling blijkt helaas dat we de hoogste waterval van België niet van onze bucketlist kunnen strepen. Lang treuren we er niet om, want ook zonder waterval was de wandeling meer dan de moeite waard.

mooie-wandelingen-ardennen-6mooie-wandelingen-ardennen-13mooie-wandelingen-ardennen-92017-10-25mooie-wandelingen-ardennenmooie-wandelingen-ardennen-8

Startpunt: Rue de Barrage, Robertville
Lengte: 6 kilometer (over onverharde paden, klimmen en dalen)
Bewegwijzering: volg de groene rechthoek

Wandelen en biertjes proeven in Bellevaux

Zaterdag rijden we rond lunchtijd naar een bierbrouwerij in het dorpje Bellevaux. Op het verwarmde terras van Brasserie Bellevaux genieten we van een lunch met heerlijke streekproducten. De Ardenner worst, Luikse gehaktballetjes en lokale kazen met mosterd uit Monschau leveren genoeg brandstof op voor een nieuwe wandeling.

Dat komt goed uit, want de brouwerij is het startpunt van vier wandelingen. Ze zijn vernoemd naar de bieren van brasserie Bellevaux: Blanche, Brune, Blonde en Black. Wij kiezen voor de 7 kilometer lange Le Blonde wandeling: door het dal van de Warche en over de hoogten van Bellevaux. Dat klinkt veelbelovend!

Aan het begin van de route lopen we over een verharde weg onder een haag van lindebomen. In de glooiende weilanden ernaast staan koeien te grazen. Ik leg de gewillige modellen vast op de gevoelige plaat en wandel weer vrolijk verder tot we bij rivier de Warche aanbelanden. Na het bruggetje slaan we een modderig pad in dat ons langs de bosrand naar boven voert. Al wandelend genieten we van het weidse uitzicht op de kronkelende rivier en de beboste heuvels.

Maar ook deze wandeling verloopt niet geheel volgens plan. Ergens halverwege de route kiezen we voor een verkeerde afslag, met als gevolg dat we dit keer Rocher de Falize mislopen. Het uitzicht vanaf deze rots schijnt fantastisch te zijn, maar gelukkig zijn we onderweg al verwend geraakt met fantastische uitzichten. Bovendien maakt het proefplankje met drie lekkere biertjes bij terugkomst in de brasserie een hoop goed. Sante!

mooie-wandelingen-ardennen-2 mooie-wandelingen-ardennen-32017-10-251dsc_1211-01-1mooie-wandelingen-ardennen-12017-10-252

Startpunt: Brasserie Bellevaux – Malmédy
Lengte: 7 kilometer ( deels over verharde wegen en gedeeltelijk over onverharde paden)
Route: verkrijgbaar bij de brasserie of op de website

Brasserie Bellevaux is zaterdag en zondag geopend van 11.00 tot 18.00 uur. Rondleidingen door de brouwerij starten om 16.00 uur. Op de website vind je de actuele openingstijden en meer informatie over de brouwerij en de wandelingen.

Herfst in Stavelot

Tijdens ons weekendje overnachten we in Hotel le Maison in Stavelot: een prima uitvalsbasis om de mooie Ardennen te ontdekken. En ook in Stavelot zelf is het natuurlijk volop herfst. Tijdens een wandeling door het mooie dorpje genieten we met volle teugen van de gekleurde blaadjes aan de bomen. Natuurlijk schiet ik onderweg een aantal plaatjes die ik hier graag met je deel. Overigens kun je vanuit Stavelot ook diverse bewegwijzerde wandelingen in de mooie omgeving maken.

Nog meer mooie herfstfoto’s bekijken? Ga dan naar mijn fotoserie: herfst op de Utrechtse Heuvelrug

mooie-wandelingen-ardennen-11mooie-wandelingen-ardennen-10mooie-wandelingen-ardennen-12Waar maakte jij je mooiste herfstwandeling? En ben je weleens in de herfst in de Ardennen geweest?

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook8Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

13 Reacties

1. Stéphanie

Ik vind de herfst in de Ardennen toch wel heel erg mooi hoor, ook al kan het niet aan Schotland tippen 😉 Jammer dat jullie twee keer de hoogtepunten van de wandeling misliepen, maar ik geef je gelijk, want je foto’s laten zien dat het zonder deze hoogtepunten ook echt de moeite waard is.

1. Anita (Auteur bericht)

De Ardennen is natuurlijk niet te vergelijken met Schotland, maar wel fijn dat je op zo’n korte afstand van NL toch in een compleet ander landschap bent. Zeker jammer van die waterval en rots, maar inderdaad toch genoten 🙂

2. Jessica

Wauwwww al die mooie herfstkleuren, ik word er helemaal vrolijk van! En die mooie kastelen en villa’s ertussendoor maken het extra sprookjesachtig 🙂

1. Anita (Auteur bericht)

Haha, fijn dat je er vrolijk van wordt 🙂

3. Wanda

Echt prachtige foto’s! Ja, wij komen regelmatig in de Ardennen en een paar jaar geleden ook in de herfst en inderdaad erg genoten van de mooie herfstkleuren. In juni waren we er twee weken en hebben we ook meerdere wandelingen gemaakt en net als jullie ook regelmatig een bordje gemist maar ondanks dat is het echt een prachtige streek.

1. Anita (Auteur bericht)

Haha, ik ben blij dat wij niet de enige zijn die bordjes missen 🙂 Maakt inderdaad niks uit, want het is en blijft er prachtig. Ik was er nog nooit in de herfst geweest, maar dat is wel voor herhaling vatbaar.

4. Sabine

Heel mooi weergegeven! Het is al zo lang geleden dat ik in de Ardennen ben geweest, heel mooi!

1. Anita (Auteur bericht)

Ik was er toevallig in augustus nog, maar dan in een ander deel van de Ardennen. Daarvoor was ik er ook járen (of eerder decennia ;)) niet geweest. Ik ging er vroeger als kind weleens op vakantie met mijn ouders. Altijd fijn daar!

5. Elisa

Supermooi al die herfstkleuren. Ben gek op de Ardennen en ben er ook al heel vaak geweest. vervelen gaat het nooit :-). Overigens heb ook ik de waterval daar (en het bordje ook trouwens) gemist.

1. Anita (Auteur bericht)

Haha, gelukkig ben ik niet de enige. Verveeld inderdaad nooit!

6. Lizette

Wat een mooie plaatjes! Goed dat je je door het wisselvallige weer niet hebt laten tegenhouden. Op de foto’s is daar overigens helemaal niets van te zien. Die van die harige koe is trouwens wel heel grappig.

1. Anita (Auteur bericht)

Tijdens de wandelingen scheen zelfs af en toe een waterig zonnetje, maar we hebben helaas toch ook wel een keer een nat pak gekregen. Ja, wat een leukerd hè..die harige koe 🙂

7. Mullerthal trail

Mooi hoor – de Ardennen (Vlaamse en Waalse) zijn het wandelwalhalla van België! Mooi foto’s en leuke tips voor enkele wandelingen.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *