Macedonië: een boottocht op het meer van Ohrid

boottocht vanuit ohrid naar sveti naum

Een tijdje geleden keek ik naar een herhaling van 3 op Reis waarin Dennis in Macedonië was. Hij bezocht onder andere het klooster van Sveti Naum aan het meer van Ohrid. De herinneringen aan mijn fijne vakantie in Macedonië kwamen meteen weer boven en brachten me weer even helemaal terug naar die ene heerlijke dag. De dag dat wij genoten van een relaxte boottocht van Ohrid naar Sveti Naum.

Op onze eerste vakantiedag staan we al een tijdje langs de weg te wachten op de lijnbus, als er ineens een klein busje aan komt scheuren. Het busje mindert vaart en de bestuurder draait het raam open. “Lift naar Ohrid nodig, dames?”, roept de chauffeur uitnodigend. Dat laten wij ons natuurlijk geen twee keer zeggen. De deur wordt opengeschoven en dankbaar stappen we in. De chauffeur stelt zich voor als Dimitri en begint er meteen vrolijk op los te kletsen. Hij heeft een pension in een dorpje verderop en organiseert excursies in de omgeving. Of we zin hebben om morgen mee te gaan op zijn bootje voor een barbecue en een bezoek aan het klooster van Sveti Naum? Na kort beraad besluiten we om op zijn aanbod in te gaan. Waarom ook niet? We hebben toch nog geen concrete plannen en willen Sveti Naum graag bezoeken, alleen niet met de massale toeristenboot van Corendon. Dit lijkt ons dus een prima (en tevens goedkoper) alternatief.

Steile rotsen en groene heuvels

De volgende ochtend haalt Dimitri ons op en brengt ons naar zijn gezellige pension in Pestani. Hier stappen we op het bootje met een groep van acht medepassagiers, waarmee het gelukkig meteen klikt. Met een heerlijk briesje in ons gezicht en de warme zonnestralen op onze huid varen we over het diepste en oudste meer van Europa. Om ons heen zien we steile rotsen die uit het kraakheldere water oprijzen en kijken we uit op de groene heuvels van Galicica National Park. Zwermen vogels scheren over het water. Wat een rust en schoonheid op het meer! Na een half uurtje leggen we aan in een dorpje waar we wat drinken en een heuvel opwandelen voor een spectaculair uitzicht. We lopen een man tegen het lijf die een fles zelfgestookte rakija bij zich heeft en ons, vrijgevig als hij is, een glaasje aanbiedt. Hoewel het eigenlijk nog wat vroeg is, ga ik toch op zijn aanbod in. Het is tenslotte vakantie en je moet je natuurlijk wel in de gewoonten (lees: drank) van een land verdiepen. De lokale whiskylikeur smaakt naar pure spiritus en mijn keel staat meteen flink in brand. Nastrovja!

boottocht vanuit ohrid naar sveti naum boottocht vanuit ohrid naar sveti naum boottocht vanuit ohrid naar sveti naum

Barbecueën op een verlaten strandje

Na deze tussenstop stappen we weer in het bootje en varen we naar een verlaten strandje waar we onze handdoek spreiden op het kiezelstrand. Terwijl we genieten van een subliem uitzicht op het serene meer, prepareert Dimitri de barbecue. We smullen van de kebab rolletjes, karbonades en heerlijke salades. Ondertussen heeft Dimitri contact gehad met de beheerder van Saint Zaum, het oude kerkje dat op het strandje staat. Even later komt de beste man speciaal voor ons de sleutel brengen, zodat we even een blik in het kerkje kunnen werpen. Hij is uiteraard met de boot, want het strandje is alleen vanaf het water bereikbaar.

Als het heerlijke eten is gezakt, zetten we koers richting het klooster van Sveti Naum. Onderweg varen we langs de Bay of Bones, een paaldorp (en tevens museum) dat is nagebouwd aan de hand van in het water gevonden restanten van een 3000 jaar oud dorpje. De naam is gekozen vanwege de grote hoeveelheid dierenbotten die hier door de archeologen zijn opgegraven.

boottocht vanuit ohrid naar sveti naum

Het klooster van Sveti Naum

Bij Sveti Naum gaan we aan wal en krijgen we wat vrije tijd om zelf op onderzoek uit te gaan. Voor de geschiedenisfans eerst even wat achtergrondinformatie in een notendop: het klooster is in 905 gesticht door de heilige Naum die in het kerkje ernaast, de Kerk van de Aartsengelen, ligt begraven. Volgens de legende kun je zijn hart nog horen kloppen als je je oor op zijn graftombe legt. Ik ben niet zo bijgelovig en geloof ook niet in de wonderen die St. Naum heeft verricht, maar vind zijn klooster wel echt een plaatje. De vele pauwen die er rondlopen, maken het sfeervolle decor compleet. Bij het klooster kun je ook een tocht maken met een roeibootje naar de waterbronnen van het meer. Wij slaan even over, want we hebben nog last van zeebenen van de boottocht. Op dat moment weten we nog niet dat de heenreis maar een peulenschilletje was.

Op de terugweg begint het namelijk ineens hard te waaien. Iets waar ons kleine bootje slecht op berekend is. We deinen flink heen en weer en het water klotst over de reling. Na een wilde tocht meren we aan het eind van de middag kletsnat aan in Pestani. We staan gelukkig weer veilig met beide benen op de vaste grond. Compleet ontspannen genieten we die avond na van deze fijne dag op het water. Die nacht deint mijn bed als een bootje op het meer van Ohrid. Ik val met een glimlach op mijn gezicht tevreden in slaap…добра ноќ!

boottocht vanuit ohrid naar sveti naumboottocht vanuit ohrid naar sveti naumboottocht vanuit ohrid naar sveti naumBen jij weleens in Macedonië geweest en heb je ook zo genoten van dit fijne land? Ik ben erg benieuwd naar je ervaringen!

Deel dit artikel:
Tweet about this on TwitterShare on Facebook5Email this to someoneShare on Google+0Pin on Pinterest0

15 Reacties

1. Lizette

Ik ben er nog nooit geweest, maar het staat zeker op mijn wensenlijstje. Mooie foto’s!

1. anita (Auteur bericht)

Dank je! Macedonie is zeker de moeite waard.

2. Sigrid | My Travel Secret

Lijkt me zo mooi daar. Zag vorige week nog super goedkope vluchten naar Macedonië, maar die kwamen qua datums niet zo goed uit. Toen maar Lissabon en Porto geboekt 😉 Maar ik blijf ze in de gaten houden want Ohrid lijkt me fantastisch.

1. anita (Auteur bericht)

Zeker doen! Macedonie is echt een aanrader en daar is alles ook spotgoedkoop. Maar Lissabon/Porto is ook helemaal niet verkeerd.

3. Marcella

Wat een onwijs mooie foto’s zeg, en wat klinkt je boottocht goed! Ik weet weinig van Macedonië, maar je foto’s overtuigen me zeker dat deze bestemming op mijn wishlist hoort! Wauww!

1. anita (Auteur bericht)

Ik ben maar een weekje in Macedonië geweest en we hebben alleen uitstapjes gemaakt op en rond het meer van Ohrid, dus ik zou heel graag nog meer van het land willen zien. Zulke vriendelijke mensen, mooie natuur en (ook niet onbelangrijk) spotgoedkoop! Zet dus maar op je wishlist (hoe lang is deze inmiddels? ;))

1. Renate

Hoi Anita,

Ik wordt heel enthousiast van je prachtige verhaal en vroeg me af wat de boottocht naar St Naum jullie toen heeft gekost. Ik ga binnenkort met een vriendin naar Ohrid en we zijn ons een beetje aan het oriënteren.

1. Anita (Auteur bericht)

Hoi Renate, leuk dat je enthousiast wordt van mijn verhaal en wat een fijn vooruitzicht dat jullie naar Macedonië gaan. Het is er echt prachtig. Ik heb de boottocht een paar jaar geleden gemaakt en weet eerlijk gezegd niet wat de actuele prijs is. Ik vermoed dat de prijzen inmiddels wel veranderd zijn. Daarom raad ik je aan om contact op te nemen met Lale tours. Je vind hun contactgegevens op de website: laletours.com. Alvast veel plezier gewenst in Macedonië.

4. Franny Jongenelis

Wij waren een paar jaar geleden in het millenium palace hotel in ohrid.
    Fantastisch wat een mooi plek.
    Op een dag wou een uit ons gezelschap naar het klooster maar het was zo warm dat we besloten een boottocht te gaan maken.
    Alle rondvaartboten waren al weg dus we waren te laat maar er lag een prachtig houten schip die wij aanspraken en voor €50,- huurden we de hele dag die boot met kapitein….geweldig!!!
    Midden op het midden gingen de motoren uit en konden we heerlijk zwemmen en duiken vanaf dat schip.
    Een onvergetelijke ervaring!!

1. Anita (Auteur bericht)

Wauw! Dat klinkt inderdaad als een onvergetelijke ervaring (en wat een koopje!). Veel leuker dan op de volle toeristenboot.

5. Marianne

Wat jammer dat je niet hebt geroeid bij Sveti Naum; je kunt tot op de bodem kijken, het zijn de bronnen van het meer van Ohrid. Prachtig!
    Wij logeerden in Villa Blago in Pestani, echt een aanrader!
    Macedonië: mooi vakantieland!

1. Anita (Auteur bericht)

Absoluut een prachtig vakantieland. Ik wil er dan ook graag nog eens heen (en dan misschien ook roeien bij Sveti Naum 🙂

6. erna sloots

Wij gaan binnenkort naar Ohrid, ik ben heel benieuwd waar ik Dimitri kan vinden. Heb zijn naam ook gehoord van kennissen, maar ben er niet achter waar ik hem kan vinden. Werkt hij bij Lale tours in Ohrid? Ik zou het graag even van je horen. Alvast bedankt.

1. Anita (Auteur bericht)

Dimitri is inderdaad de eigenaar van Lale Tours. Op hun website (laletours.com) vind je zijn contactgegevens. Alvast veel plezier in Ohrid.

7. Erna

Dank je wel voor je antwoord . Ik ben benieuwd naar Macedonië en ga lale tours zeker benaderen.
    Groetjes Erna

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *